کاربردهای کاغذ بازیافتی

مکان فعلی شما :  

امروزه بازیافت زباله به نحوی مورد استقبال جهانیان قرار گرقته است که در اکثر کشورها جز لاینفکی از امور مربوط به مواد زائد جامد به شمار می رود.
اصولا موازین اقتصادی ایجاب می کند که کاغذ و کارتن، شیشه، پلاستیک و احتمالا سایر مواد ارزشمند زباله پیش از عملیات دفن، کمپوست و حتی سوزاندن، بازیافت شوند و دوباره مورد استفاده قرار گیرند چرا که بازیافت زباله معمولا بر سایر روش های دفع مقدم است و اضافه بر صرفه جویی در هزینه و انرژی آلودگی منبع طبیعی و آلودگی محیط را نیز کاهش می دهد.

منافع بازیافت

  • کاهش حجم زباله تا ۵۰درصد جهت دفن و جمع آوری زباله و در نتیجه کاهش هزینه های مدیریت مواد زائد جامد
  • جلوگیری از هدر رفتن منابع سوخت و انرژی جلوگیری از تخریب محیط زیست
  • منافع اقتصادی برای قشری از مردم نباید فراموش کرد که زباله یک نفر ممکن است گنج فرد دیگری باشد.

برخی از ﻓﻮﺍﻳﺪ ﺑﺎﺯﻳﺎﻓﺖ ﻛﺎﻏﺬ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪﺍﺯ:

  • ﻫﺪﺭ ﻧﺮﻓﺘﻦ ﺻﻨﺎﻳﻊ ﺳﻠﻮﻟﺰﻱ ﻛﺸﻮﺭ ﻭ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﻣﺼﺮﻑ ﺑﻲ ﺭﻭﻳﻪ ﭼﻮﺏ ﻭ ﺍﺣﻴﺎﻱ ﺑﻬﺘﺮ ﻓﻀﺎﻱ ﺳﺒﺰ
  • ﺗﻘﻮﻳﺖ ﺑﻨﻴﻪ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﻛﺸﻮﺭ ﻭ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱ از خروج ارز ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻬﻴﻪ ﺧﻤﻴﺮ ﻛﺎﻏﺬ
  •  ﻛﺎﻫﺶ ﺁﻟﻮﺩﮔﻲ ﺣﺎﺻﻞ ﺍﺯ ﺗﻬﻴﻪ ﻛﺎﻏﺬ ﺍﺯ ﭼﻮﺏ

کاربردهای عمده کاغذ بازیافتی بر حسب نوع آن

  • مخلوط کردن با خمیر کاغذ دست اول بدون انجام مراحل تصفیه

کاغذهایی را که بدون جوهر بوده و آلودگی خاصی نیز نداشته باشند شامل می شوند. به عنوان مثال می توان به کاغذهای کامپیوتری اشاره نمود.

  • مخلوط کردن با خمیر کاغذ به همراه انجام مراحل تصفیه

شامل کاغذهای نوشته شده و دارای جوهر و رنگ می شود که لازم است قبل از مخلوط کردن آن با خمیر کاغذ دست اول، عملیات تصفیه و رنگ و جوهرزدایی از آن انجام شود. نمونه ای از اینگونه کاغذها عبارتند از: انواع مجلات و روزنامه ها، کتب و دفاتر.

  • کاغذهایی که بدون انجام مراحل تصفیه در مصرفی غیر از مصرف جهت تولید مجدد کاغذ بکار می روند

انواع روزنامه ها، کاغذهای مخلوط و مانند آن را می توان بدون طی مراحل تصفیه جهت تولید محتوای صنعتی و شانه تخم مرغ و حتی کاغذ دیواری مورد استفاده قرار داد.

ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻣﺼﺎﺭﻑ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻧﻴﺰ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺎﻏﺬﻫﺎﻱ ﺑﺎﺯﻳﺎﻓﺘﻲ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﮔﺴﺘﺮﺩﮔﻲ ﻭ ﻣﺘﺪﺍﻭﻝ ﺑﻮﺩﻥ ﺣﺎﺋﺰ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﻛﻤﺘﺮﻱ ﻫﺴﺘﻨﺪ . ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺩﺭ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺩﻳﻮﺍﺭﻫﺎﻱ ﮔﭽﻲ ﻭ ﻋﺎﻳﻖ ﻫﺎﻱ ﺳﻠﻮﻟﺰﻱ، ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺳﻮﺧﺖ ﺩﻳﮕﺮ ﺟﻬﺖ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﺍﻧﺮﮊﻱ ﺣﺮﺍﺭﺗﻲ ﻭ ﺻﺎﺩﺭﺍﺕ ﺑﻪ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻱ دیگر.

کاغذ

براساس آمارهای موجود سالانه در کشور ۶۵هزارتن کاغذ بازیافت می شود که حدود ۹درصد از کل کاغذ مصرفی را به خود اختصاص می دهد. بهترین روش بازیافت کاغذ باطله، بازیافت از مبدا است ﻛﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﺑﺎﺯﻳﺎﻓﺖ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻛﺎﻏﺬ ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺁﻟﻮﺩﮔﻲ ﻛﺎﻫﺶ،ﻛﺎﻫﺶ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺟﻤﻊ ﺁﻭﺭﻱ،ﻛﺎﻫﺶ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﭘﺮﺳﻨﻞ ﺩﺭ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﺟﻤﻊ ﺁﻭﺭﻱ ﻭ ﺩﻓﻊ، ﺻﺮﻓﻪ ﺟﻮﺋﻲ ﺩﺭﻣﺼﺮﻑ ﻣﻮﺍﺩ ﻭ ﺍﻧﺮﮊﻱ  ﻭ ﺟﻨﮕﻠﻬﺎ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﺗﺨﺮﻳﺐ ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﺒﺠﻪ ﺣﻔﻆ ﻣﺤﻴﻂ ﺯﻳﺴﺖ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.